MPK Łódź dalej inwestuje w autobusowy tabor elektryczny. Podpisana niedawno umowa pozwoli na zakup blisko 40 autobusów Solaris Urbino electric w wersji 12 i 18-metrowej wraz z infrastrukturą do ładowania. Przewoźnikowi udało się otrzymać bardzo korzystne dofinansowanie.
– Na łódzkie ulice wyjedzie 36 elektryków. Jest się z czego cieszyć, oczywiście są to supernowoczesne autobusy, klimatyzowane w stu procentach. Cieszymy się, jesteśmy dumni i będziemy na pewno intensywnie nimi jeździć – powiedział Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi.
Nowe autobusy elektryczne dla MPK za 2 mln złotych – Nigdy w historii MPK nie udało nam się kupić 36 autobusów za dwa miliony złotych, bo tyle nas będzie kosztował wkład własny na to, co dotyczy infrastruktury doładowania. Także myślę, że cena za jeden autobus jest tak korzystna, że warto z tego było skorzystać – zaznaczył prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.
Szef miejskiego przewoźnika dodał także: – To jest duże osiągnięcie również naszych pracowników, że poprawnie złożyli wniosek i skorzystaliśmy z tych pieniędzy. Weszliśmy w kolejny etap elektryfikacji naszej komunikacji.
Kontrakt z firmą Solaris Bus & Coach wynosi 116,7 mln złotych z czego autobusy to koszt 112,6 mln zł, a ładowarki 4,1 mln zł. MPK Łódź wyda jednak wspomniane 2 mln zł. Zakup pojazdów będzie bowiem dofinansowany w całości, natomiast infrastruktura towarzysząca (m.in. ładowarki) w połowie. Inwestycja jest współfinansowana z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
– Dodatkowym elementem będzie tak zwany system GSR2. Będzie on wspomagał głównie pracę kierowców i zabezpieczał przed najechaniem z przodu czy z tyłu, będzie też miał kontrolę czy ktoś z boku nie wchodzi. To tak zwany asystent prawej strony pojazdu – tłumaczył Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży firmy Solaris. – I oczywiście autobus jest zabezpieczony przed cyberatakiem, co jest wymogiem od lipca zeszłego roku.
Autobusy mają zostać dostarczone ciągu 12-15 miesięcy, co oznacza, że terminem granicznym są wakacje 2026 roku. Po zakończeniu dostaw będzie można zobaczyć je na liniach 55, 65A, 65B, 80, 83, 86, 96, 99. Wszystkie elektryki trafią do Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 1 (zajezdnia Limanowskiego), gdzie znajduje się infrastruktura do ich ładowania i bieżącego serwisowania.
61 sztuk autobusów stanowić będzie 15 proc. pojazdów elektrycznych w całej flocie liczącej aktualnie 405 autobusów.
Warto wspomnieć, że pierwszymi autobusami elektrycznymi w Łodzi były 12-metrowe
Volvo 7900 electric, których spółka zakupiła 17 sztuk. Te zostały wprowadzone do ruchu w marcu 2022 roku. Z kolei z początkiem 2024 roku po Łodzi
zaczęło kursować 8 Solarisów Urbino 18 electric.
Nie tylko autobusy elektryczne kupowane są w Łodzi Autobusy elektryczne to nie jedyne pojazdy, które w ostatnim czasie chce kupić MPK Łódź. W połowie marca tego roku ogłoszony został przetarg na dostawę w sumie
64 nowych autobusów w formie wynajmu długoterminowego: 36 autobusów o długości 12 metrów oraz 28 autobusów o długości 18 metrów. Jeden krótki autobus będzie wykorzystany w Ośrodku Szkolenia Kierowców MPK.
Miejski przewoźnik chce także kupić nawet 30 nowych tramwajów. Pod koniec 2024 roku został rozstrzygnięty przetarg, w którym jedynym dostawcą okazał się poznański Modertrans.
Na razie nie została podpisana umowa, bo przewoźnik nie ma jeszcze zapewnionego finansowania tego zakupu. Bowiem nie udało się go pozyskać ze środków Krajowego Planu Odbudowy.